Professioneel Schoonmaken (PS) is het grootste platform voor de schoonmaakbranche in Nederland en daarmee een belangrijke bron van vakinformatie voor de sector. Het blad en de website leveren het allerlaatste branchenieuws, opinie en achtergronden en voorzien in praktisch toepasbare informatie.
Wat doet u op zondag?
‘Mountainbiken of wielrennen, afhankelijk of het winter of zomer is. Met ongeveer twintig man vertrekken we elke zondagochtend voor een rit van zestig á negentig kilometer. Maar ook via Visschedijk wordt er fanatiek gefietst: zo hebben we een aantal jaren met een team van medewerkers de Mont Ventoux opgefietst voor het goede doel Join4Energy.’
Welke muziek luistert u tijdens het werk?
‘ik luister alleen onderweg naar muziek, alhoewel.. Ook niet altijd, want ik werk dan vaak mijn bellijstje af. Maar als ik iets moet kiezen, dan luister ik graag naar 538 Ibiza.’
Wat herinnert u zich nog van uw eerste werkdag in de schoonmaak?
‘Dat was een vrijdagavond, zo’n vijfendertig jaar geleden. Ik werd opgetrommeld om de vloer in het postkantoor te schribben en het fietsenhok te vegen. Ik was toen zestien jaar en kreeg 3,06 gulden als uurloon. Ik kreeg het schoonmaakvak met de paplepen ingegoten; mijn vader was toentertijd werkzaam als rayonleider bij een schoonmaakbedrijf.’
Wat is uw grootste passie?
‘Privé zijn dat mijn vrouw en kinderen. Werkmatig vind ik het mooi om van schoonmaak een dienst te maken die meerwaarde heeft. Vakmanschap en passie is de basis in ons werk. Voeg daaraan toe de meerwaarde die dit werk heeft voor medewerkers en klanten maar ook de overheid en het onderwijs. Ons vak heeft dus een grote maatschappelijke meerwaarde. We mogen daar best iets trotser op zijn.
Aan welk onderdeel van de schoonmaak wordt te weinig aandacht besteedt?
‘Ik vind dat we best als sector mogen laten zien wat we allemaal kunnen. Er zijn ook specialismen als glas- en gevelreiniging, desinfectie en specifiek vloeronderhoud. Er zijn volop mensen die ontzettend veel specifieke kennis en kunde hebben.’
Door wat bent u het meest geïnspireerd?
‘Ik geloof in de Service-Profit Chain- filosofie. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten en tevreden medewerkers, en klanten zijn de basis voor een gezonde bedrijfsvoering in een dienstverlenend bedrijf. Bij Visschedijk hebben we die filosofie vertaald naar onze strategie die uitgaat van een gezonde balans in de belangen van alle betrokkenen bij ons bedrijf. Ik zal nooit vergeten dat ik kan ondernemen omda ik op de schouders kan leunen van mijn medewerkers en kan rekenen op de loyaliteit en trouw van onze klanten.’
Hoe ziet uw carrière eruit over tien jaar?
‘Geen idee. ik hoop dat ik in ieder geval gezond ben en met veel enthousiasme en passie aan het werk ben. Ondernemen is kansen zien en benutten zonder je te laten beperken door iets wat je vroeger hebt bedacht.’
Van welke beroepsmatige uitglijder hebt u het meeste geleerd?
‘Ik mocht ooit de opstart organiseren bij een Shell-locatie. ik wa sheel druk met de randzaken als kleding en naamkaartjes, maar ik had me er niet van verzekerd of er wel genoeg mensen waren. Toen ik daar achter kwam, ben ik maar heel hard gaan poetsen.’
Hebt u een gouden tip voor de ontwikkeling van de schoonmaak?
‘De schoonmaaksector wordt altijd van een achterstandpositie benaderd. ik vind dat we best trots mogen zijn en met passie over ons vak mogen praten. het vakmanschap, daar moeten w ehet van hebben. De factor mens is ontzettend belangrijk.’
Wie maakt er bij u thuis schoon?
‘Bij mij thuis werkt ons gezin als een zelfsturend team; het werk is goed verdeeld.’